Witaminy

Korzyści z witaminy A są dla organizmu ogromne. Odpowiada za widzenie i wzrost kości. Jest cudownym naturalnym przeciwutleniaczem, który sprawia, że włosy są lśniące, a skóra jest jędrna i elastyczna. Dlatego często można ją znaleźć w szamponach i kremach. Witaminę A do celów leczniczych stosowano już w starożytności: Rzymianie, Grecy i Egipcjanie docenili jej właściwości w leczeniu ślepoty zmierzchowej.

Najwcześniej wykryta witamina

Witamina A (retinol) została odkryta w 1920 roku przez grupę naukowców, jest to pierwsza z odkrytych witamin. Po długich badaniach naukowcy doszli do wniosku, że masło i żółtko jaja kurzego zawierają substancję związaną z lipoidami niezbędnymi do wzrostu zwierząt. A także wykazali, że masło zawiera substancję czynną, która nie rozkłada się po zastosowaniu zasady. Substancja ta została oznaczona, jako rozpuszczalny w tłuszczach czynnik A, później przemianowany na witaminę A.

Istnieją dwie formy tej witaminy: jest to gotowa witamina A (retinol) i prowitamina A (karoten), która w ludzkim ciele zamienia się w witaminę A, dzięki czemu można ją uznać za roślinną formę witaminy A. Podczas obróbki cieplnej prawie nie traci swoich właściwości, ale ulega zniszczeniu w połączeniu z powietrzem podczas długotrwałego przechowywania.

Właściwości witaminy A

Witamina A jest bardzo korzystna dla wzroku. Bierze udział w wielu procesach zachodzących w rogówce i siatkówce, zapewniając doskonałe widzenie. Dlatego witamina A jest często przepisywana pracownikom biurowym, którzy siedzą przy komputerze przez długi czas, pomaga to uniknąć uczucia piasku w oczach i zmniejsza zmęczenie. Ponadto dzięki witaminie A można lepiej widzieć o zmierzchu.

W przypadku układu odpornościowego witamina A jest również przydatna, ponieważ stymuluje produkcję komórek odpornościowych, zwiększając w ten sposób funkcje obronne organizmu i wzmacnia odporność. Dzięki temu witamina A chroni przed grypą i przeziębieniem, wszelkimi chorobami zakaźnymi i wirusowymi układu oddechowego, układu pokarmowego i układu moczowo-płciowego.

Witamina A przyczynia się do naturalnej odnowy warstwy nabłonkowej płuc i oskrzeli, stanowiąc barierę dla szkodliwych czynników zewnętrznych: wirusów, bakterii, dymu tytoniowego, substancji toksycznych i chemicznych. Dlatego witamina A jest często przepisywana na różne choroby układu oddechowego i jest szczególnie wskazana dla palaczy.

W przypadku skóry korzyści z witaminy A wyrażają się w odbudowie nabłonka powierzchniowego, który składa się ze skóry i błon śluzowych. To nie przypadek, że retinol jest często zawarty w maściach i innych lekach stosowanych w leczeniu chorób skóry, skaleczeń, oparzeń, w tym ekspozycji na słońce. Jako środek zapobiegawczy dobrze jest przyjmować witaminę A lub uzupełnić jej rezerwy za pomocą odpowiedniej diety.

Witamina A jest uważana za najlepszy naturalny przeciwutleniacz. Chroni komórki przed wolnymi rodnikami i może być stosowana profilaktycznie przeciwko nowotworom. Ponadto witamina A chroni organizm przed przedwczesnym starzeniem się i rozwojem wielu chorób (serca, naczyń krwionośnych, mózgu). Dzienne spożycie witaminy A może się różnić w zależności od płci i wieku. Dla mężczyzn dzienne spożycie witaminy A wynosi 1000 mcg. Dla kobiet – 800 mcg, zaleca się kobietom w ciąży 1000 mcg, matkom karmiącym – 1200 mcg. Dzieci – od 0 do 3 lat – 400 mcg, od 3 lat do 7 lat 500 mcg, starszych niż 7 lat 700 mcg.

Jakie pokarmy zawierają dużo witaminy A?

Pokarmy bogate w witaminę A to: marchew, dynia, papryka, szpinak, brokuły, zielona cebula, natka pietruszki:Owoce: brzoskwinie, morele, jabłka, winogrona, arbuz, melon są to źródła roślinne (karotenoidy). Źródła zwierzęce to olej rybny i wątroba (zwłaszcza wołowina), następne z rzędu to masło, żółtka jaj, śmietana i mleko pełne.

Niedobór witaminy A w organizmie

Wraz z niedoborem witaminy A rozwija się ślepota nocna, pojawia się wysypka skórna, skóra złuszcza się, rozpoczyna się przedwczesne starzenie, zwiększona podatność na różne choroby. Zmniejsza ostrość wzroku, pojawia się suchość oka, rozwija się zapalenie spojówek, pojawia się łupież i wypadanie włosów oraz zmniejsza się apetyt.

Nadmiar witaminy A w organizmie

Przy nadmiarze witaminy A pojawiają się następujące objawy: nudności, wymioty, senność, ból głowy, zaczerwienienie twarzy, ból kości kończyn dolnych, nieregularne miesiączki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.