Skwalen – właściwości, źródła i funkcje w organiźmie, dlaczego warto suplementować?

W dzisiejszym gąszczu informacji na temat tego, jak żyć zdrowo, co jeść i suplementować, znalezienie preparatu, który w sposób holistyczny wspomoże nasz organizm, do łatwych nie należy. Nie każdy dysponuje wiedzą dietetyczną czy medyczną, a na rynku dostępnych mamy mnóstwo produktów, które mają za zadanie wzmacniać nasz organizm, zapobiegać chorobom, czy opóźniać starzenie. Podążając tym tropem, w bardzo szybki sposób moglibyśmy przesadzić ze stosowaniem różnych suplementów diety, które nie tylko mogłyby się wzajemnie wykluczać, ale nawet wyrządzić w naszym organizmie więcej szkody niż pożytku. Czy istnieje więc jeden produkt, którego zażywanie może przynieść nam wiele korzyści?

Czy istnieje naturalny środek na odporność?

Na to pytanie istnieje jedna odpowiedź – skwalen. To węglowodór wielonasycony, choć może nie jest jeszcze tak powszechnie stosowany w Polsce, jednak na świecie jest używany, jako profilaktyka oraz do leczenia niektórych chorób. Jest to produkt pochodzenia naturalnego. Występuje w wątrobie rekina, ale również w innych rybach oraz w oliwie z oliwek. Od urodzenia jest również obecny w organizmie człowieka, stanowi jeden ze składników warstwy lipidowej skóry. Z wiekiem jednak mamy go coraz mniej. Ciekawostką jest, fakt że występuje na przykład w woskowinie usznej czy tarczycy.

Co daje suplementacja skwalenu?

Właściwości substancji tej dla naszego organizmu jest naprawdę wiele. Podstawową jego zaletą jest dobroczynny wpływ na układ immunologiczny. Przy jego wsparciu możemy uniknąć przeziębień, zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym. Wykazuje również działanie antyoksydacyjne, przeciwgrzybicze, przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne. Ponadto może zapobiegać chorobom serca, wątroby czy nawet astmie. Przydatny może też okazać się w chorobach skóry, takich jak trądzik, łuszczyca, atopowe zapalenie skóry. Skwalen więc nie tylko wspomaga w leczeniu chorób, które już w naszym organizmie występują, ale może też zapobiegać pojawieniu się nowych.

W jaki sposób można zażywać skwalen?

Przede wszystkim nie należy mylić go z tranem. Skwalen w największych ilościach występuje w wątrobie rekina, natomiast tran pozyskuje się z wątroby ryb dorszowatych. Może być przyjmowany w postaci kapsułek lub oleju do picia. Wegańską alternatywą dla osób, które nie spożywają mięsa, jest skwalen pochodzenia roślinnego, m.in. z oleju z oliwek. Należy jednak pamiętać, że jego roślinne zamienniki nie są aż tak bogate w tę substancję. Ich stężenie jest znacząco niższe. Co do przyjmowania dawek, jest to sprawa indywidualna. Jeśli nasza dieta bogata jest w ryby oraz oliwę z oliwek, nasze zapotrzebowanie nie będzie aż tak duże. Stwierdza się, że u osób które stosują dietę śródziemnomorską, w której produkty te przeważają, stężenie skwalenu jest bardzo wysokie. Dlatego między innymi dieta ta uważana jest za jedną z najzdrowszych. Nie ma zbyt wielkiej wiedzy na temat skutków ubocznych stosowania tej substancji. Nie zaleca się raczej suplementacji u kobiet w ciąży oraz karmiących piersią.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.