Polifenole jabłkowe – wpływ na zdrowie

Mało kto wie, że polifenole to bardzo cenne składniki, które znajdują się w owocach i warzywach. Jest to naturalny przeciwutleniacz. Najbardziej znana, a zarazem najbardziej liczna grupa polifenoli to flawonoidy. Dzięki swojej budowie chemicznej niszczą wolne rodniki. W środowisku naturalnym chronią one rośliny przed owadami, wirusami i grzybami.

Czym są polifenole?

Przypisuje się im zbawienny wpływ na zdrowie człowieka. Dzieli się je na trzy grupy. Pierwszą z nich są kwasy fenolowe, czyli kwas galusowy, elagowy, salicylowy, hydroksybenzoesowy, chlorogenowy. Druga grupa to kwasy fenolowe. Do trzeciej przypisano inne związki fenolowe, czyli taninę i kapsaicynę. Nad wyżej wymienionymi związkami trwają nieustannie badania naukowe. Cieszą się wielką sympatią wśród naukowców i lekarzy. Co chwila potwierdzają nowe wartości zdrowotne, jakie maja wpływ na nasze zdrowie. Wywnioskowano także, że przedłużają one życie poprzez obniżenie stresu oksydacyjnego. Do tej pory poznano i opisano 8000 rodzai flawonoidów.

Gdzie szukać polifenoli?

Najlepsze źródło polifenoli (składniki, które są bogate w ich związki) to zielona herbata, jagody, winogrona, orzechy, oliwa z oliwek, kakao i ziarna oraz warzywa strączkowe. Można je znaleźć zarówno w piwie jak i w wine (chmiel i winogrona). Brzmi dziwnie, ale dzieje się tak, ponieważ bardzo dobrze rozpuszczają się one w alkoholu. Najwięcej polifenoli odnajdziemy jednak w skórkach owoców. Największe stężenie tych związków znajdziemy właśnie w jabłkach.

Właściwości polifenoli jabłkowych

To ważny element naszej diety. Częste spożywanie polifenoli pomoże nam zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób układu krwionośnego i zmniejszy ryzyko powstania nowotworów. Mają pozytywny wpływ na oczyszczanie organizmu, gdyż wykazują działania przeciwutleniające. Obniżają ciśnienie i chronią mięsień serca. Wykazują też właściwości odpornościowe, przeciwbakteryjne i przeciwgrzybiczne. Wśród ich dobrodziejstw należy także wymienić właściwości rozkurczowe, uspakajające i przeciwbólowe. Jeśli borykasz się z problemem przybierania wody warto sięgnąć po jabłka, ponieważ mają również działanie moczopędne i sprzyjają detoksykacji wątroby. Dzięki wysokiej zwartości błonnika obniżają cholesterol. Poprawiają funkcjonowanie mózgu, przyśpieszają uczenie się i zapamiętywanie. Flawonoidami leczy się wrzody żołądka i dwunastnicy. Spożywając często jabłka pozbędziesz się trądziku, a również przestaną ci wypadać włosy, dzięki czemu zapobiegniesz łysieniu. Jak widać mają bardzo wiele właściwości, które świetnie wpływają na nasze zdrowie, wygląd i samopoczucie. Bez wątpienia powinniśmy uwzględnić je w naszej codziennej diecie.

Podsumowanie

Od zawsze wiadomo, że jedzenie owoców i warzyw oraz ich przetworów ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie. Jabłko bez dwóch zdań jest najczęściej spożywanym owocem. Sięgają po nie nie tylko dorośli, ale również dzieci . Wiele badań wykazało już, że wysokie stężenie polifenolów zawartych szczególnie w skórce jabłka ma zbawienny wpływ na nasz organizm. Bez problemu możesz także sięgać po naturalne soki jabłkowe. Zalecane jest spożywanie ich co najmniej 5 razy dziennie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.