Odpowiedni wiek na rozpoczęcie nauki języka angielskiego

Wszyscy doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak ważna w dzisiejszych czasach jest umiejętność porozumiewania się w języku obcym, szczególnie angielskim. Pojawia się więc pokusa, aby jak najszybciej zapisać swoje dziecko do szkoły językowej. Pozostaje pytanie, czy rzeczywiście ma to sens? Jaki jest  najlepszy wiek na rozpoczęcie nauki języka angielskiego?

Angielski przez 3. rokiem życia?

Jakiś czas temu pojawiło się wiele teorii na temat tego, że dziecko powinno być oswajane z językiem obcym już od najmłodszych lat. Mówienie do dziecka po angielsku, oglądanie bajek w tym języku czy słuchanie piosenek miało przynieść oczekiwane rezultaty. W ten bowiem sposób języka obcego uczą się dzieci wychowywane poza Polską – choć rodzice mówią do nich po polsku, to poza domem słyszą niemal wyłącznie język obcy. Tyle tylko, że one słyszą ten język na co dzień, a mówienie w nim nie jest w żaden sposób wymuszone. Nieco inaczej jest w przypadku maluchów, które mają z angielskim kontakt 2-3 razy w tygodniu. Odróżniają one bowiem język polski od obcego, przez co nie ma większego ryzyka, że zaczną je między sobą mieszać. Z drugiej strony nauka języka angielskiego u dzieci, które jeszcze nie opanowały dobrze swojego języka ojczystego, nie jest najlepszym rozwiązaniem. Owszem, słuchanie piosenek, czy oglądanie bajek po angielsku nie przyniesie szkody, jednak na naukę w szkole językowej jest jeszcze za wcześnie. Przyjmuje się, że dziecko zaczyna płynnie porozumiewać się w wieku około 3. lat, dlatego też dopiero wtedy można pomyśleć o rozpoczęciu nauki języka angielskiego. Nieco inaczej jest w przypadku najmłodszych, u których zdiagnozowano opóźnienia w rozwoju mowy. Zapisanie dziecka na kurs warto wtedy skonsultować ze specjalistą.

Jak wygląda kurs angielskiego dla dziecka?

Trudno wyobrazić sobie przedszkolaka, który spędza godzinę w ławce szkolnej, przyswajając nowe słówka czy struktury. Dlatego też nauka języka angielskiego dla dzieci powinna przybierać formę zabawy, a samo utrwalanie słówek bądź pojęć powinno mieć charakter sytuacyjny i spontaniczny. Grupy nie mogą być zbyt liczne, bowiem nauczyciel nie będzie w stanie skupić się wtedy na każdym uczniu. Co więcej, dobrze jest unikać grup o dużym przedziale wiekowym, na przykład 3-7 lat. Inne bowiem potrzeby i umiejętności językowe może prezentować trzylatek, inne zaś dziecko w wieku szkolnym. Jeśli nie chcemy zdecydować, się zapisać malucha na kurs językowy, możemy pomyśleć o samodzielnej nauce w domowym zaciszu. Pomysł ten sprawdzi się zwłaszcza w przypadku rodziców, którzy sami dobrze mówią po angielsku. W nauce pomóc mogą książeczki dla dzieci – na początek doskonale sprawdzą się rysunki z podpisami (mini słowniki), z czasem można zakupić książki z odrobiną treści. Ważne, aby nauka była dla dziecka w jakiś sposób przyjemna – dobrze jest małymi kroczkami przemycać angielskie słówka czy struktury dziecku. Nie należy natomiast wymagać od malucha, aby powtarzało wyrazy czy szybciej uczyło się danych słów, bowiem może taka postawa może go skutecznie zniechęcić do nauki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.