Jaki wpływ na dzieci ma nauka zdalna?

Nauka zdalna wprowadzona przez obecną sytuację epidemiologiczną ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Zdaniem niektórych osób jest to rozwiązanie, które negatywnie wpływa na dzieci, jednak inny twierdzą, że nie ma to niekorzystnego oddziaływania. Jak jest naprawdę? Niestety ciężko stwierdzić jednoznacznie. Efekty, jak i konsekwencje, które przynosi za sobą edukacja zdalna, zapewne będą odczuwalne po latach. Wówczas okaże się, czy działanie systemu, które jest prowadzone w teraźniejszym czasie, jest skuteczne i efektowne. Wiele w tej sytuacji, niestety zależy od samych uczniów i tego, jak rzetelnie podejdą do tematu swojej edycja. Biorąc pod uwagę, iż nauką zdalną zostały objęte dzieci w każdej grupie wiekowej, nie można oczekiwać równomiernych skutków. Podczas gdy od licealistów można oczekiwać już wypracowanej pewnej samodyscypliny i rozpoznania w sprawie samokształcenia, tak nie można wymagać tego od dzieci ze szkół podstawowych.

Klasy podstawowe

Temat edukacji w młodszych klasach, jest niezwykle trudnym zagadnieniem. Rodzice często czują się obciążeni przez wkład, który muszą samodzielnie wypracowywać z dzieckiem. Bezsprzecznie jest to nie lada wyzwanie dla każdego, kto nie zajmował się uprzednio kształceniem oraz edukacją. Można się również domyślać, że edukacja w warunkach domowych u młodych uczniów, jest niezwykle rozpraszająca. Dzieciom ciężko się skupić na sumiennej pracy na przykład z podręcznikiem, gdy znajdują się w domu, swoim pokoju, w których znajdują się jego ulubione zabawki bądź ukochany zwierzak. Również dla nauczycieli prowadzących zajęcia w młodszych klasach jest to nie lada utrudnienie. Ciężko przygotować maluszka do samodzielnej i sprawnej nauki obsługi komputera i platformy, na której odbywają się zajęcia. Nauka zdalna odbija się również na psychice młodego człowieka, która jest dopiero w fazie intensywnego kształcenia. Dzieci zamknięte w domach, bez kontaktu z rówieśnikami czują się osamotnione. Po upływie czasu może to również skutkować problemami z nawiązywaniem oraz utrzymywaniem relacji społecznych.

Starsi uczniowie

Z młodzieżą sytuacja kreuję się już w trochę lepszym świetle. Zdecydowana większość młodzieży ma opanowaną obsługę urządzeń elektrycznych oraz internetowych platform edukacyjnych. Problem jednak pojawia się podczas samego procesu zdobywania wiedzy. To, ile uczeń przyswaja z lekcji, zależy w dużej mierze od tego, jak zaangażowany jest w proces kształcenia oraz jak radzi sobie z samodzielną edukacją. Należy pamiętać, że obniżenie wyników podczas edukacji internetowej, nie zależy jedynie od starań dziecka. Nie każdy potrafi przyswajać wiedzę w warunkach domowych, samodzielnie. Róż nauczyciele w tej kwestii mają obniżone pole do działania. Podczas zajęć w szkole mogą obserwować postępy oraz poziom, w jakim dany uczeń przyswaja wiedzę, a przez taki rodzaj szkolnictwa zostaje pozbawiony tej możliwości. Również z tym przypadku ma to swoje negatywne skutki w sferze psychicznej. Człowiek na każdym etapie rozwoju potrzebuje kontaktu z rówieśnikami. Teraz młodzież zostaje pozbawiona tej możliwości i pozostawiona zostaje sama w domach.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.